Działał jako malarz, dekorator, ilustrator i scenograf. W latach 1897-1909 uczęszczał do Moskiewskiego Instytutu Malarstwa, Rzeźby i Architektury. Przebywał w kręgach grupy artystycznej Mir Isskustwa i dzięki znajomości z impresario Sergiejem Diagilewem już w 1906 roku wystawiał swoje prace w Paryżu.
W późniejszych latach niejednokrotnie współpracował z Baletami Rosyjskimi Diagilewa; w 1913 zaprojektował kostiumy i scenografię do Salomé Florenta Schmitta i współpracował z Nikołajem Roerichem przy Święcie Wiosny.
Po rewolucji październikowej opuścił Rosję i w 1920 roku osiadł na kilka lat w Paryżu. W 1922 roku, po rozpadzie małżeństwa z Verą de Bosset, przeniósł się za ocean i zamieszkał w Nowym Jorku. Tam projektował scenografie do przedstawień teatralnych na Broadwayu i Hollywoodzkich filmów.