Urodził się w 1881 roku. Z początku szkolił się na architekta, w 1900 roku przeniósł się do Paryża, gdzie z początku pracował jako projektant architektoniczny. W następnych latach odbył służbę wojskową i rozpoczął także swoją edukację artystyczną, uczęszczając między innymi do Académie Julian. W tym czasie tworzył prace pod silnym wpływem impresjonizmu, następnie zainteresował się fowizmem i sztuką Cézanne`a. W 1910 roku przeniósł się na Montparnasse, gdzie poznał między innymi Chagalla czy Delauneya. To właśnie wtedy, w odpowiedzi na kubizm, zaczął tworzyć niemalże monochromatyczne kompozycje, złożone ze zgeometryzowanych, cylindrycznych, uproszczonych form. Ten indywidualny styl Légera określono mianem „tubizmu”.
Znaczący wpływ na twórczość artysty miały także jego doświadczenia dotyczące pierwszej wojny światowej. Zmobilizowany w sierpniu 1914 roku do służby w armii francuskiej, spędził dwa lata na froncie w Argonny. Podczas pobytu w okopach wykonał wiele szkiców artylerii, samolotów i innych żołnierzy. We wrześniu 1916 roku omal nie zginął podczas ataku gazem bojowym przeprowadzonym przez niemieckie oddziały pod Verdun. Podczas rekonwalescencji w Villepinte namalował obraz „Żołnierze grający w karty”. Ta praca zapoczątkowała jego okres fascynacji maszyną i technicznym aspektem XX wieku.
W następnych latach Léger podjął się także prac nad architekturą i malarstwem ściennym, tworząc dekoracyjne kompozycje. Jego sztuka stała się niesamowicie wszechstronna: projektował także dekoracje teatralne, tkaniny i mozaiki, a także zajmował się rzeźbą, ceramiką oraz filmem.