Portret kobiety z rudymi włosami

Kobieta z rudymi włosami, ca 1896

Władysław Ślewiński
(1854 Białynin k. Mikołajowa - 1918 Paryż)

Olej/płótno, 33,2 x 36 cm
  • Londres, The Tate Gallery, Gauguin and the Pong-Aven Group, janvier-février 1966, p. 43, no. 261 (illustré, pl. 23d)
  • Zurich, Kunsthaus, Pont-Aven, Gauguin und sein Kreis in der Bretagne, mars-avril 1966, p. 85, no. 284.
  • Warszawa, Muzeum Narodowe w Warszawie, Władysław Ślewiński, Wystawa monograficzna, 1983, p. 81, no.

Do tego portretu pozowała Ślewińskiemu Eugénie Schevtzoff czyli Eugenia Szewcowa. Była córką wysokiego rangą urzędnika w administracji carskiej, do jej rodziny należały kopalnie w Rosji. Na namalowanym około 1896 roku portrecie artysta akcentuje piękno rudych włosów kobiety. Ukazuje jej profil na neutralnym tle, wyróżniając poszczególne płaszczyzny delikatnym konturem w duchu syntetyzmu Szkoły z Pont-Aven. Portret „Kobiety z rudymi włosami”, której oczu nie widzimy, wiązany był z prądem Młodej Polski, choć trzeba pamiętać, że Ślewiński tworzył głównie we Francji. Eugénie, także malarka, poślubiła Ślewińskiego w 1899 roku, pomimo sprzeciwu obu rodzin, które nie pochwalały tego „politycznego mezaliansu”. Po ślubie zrezygnowała z malowania, twierdząc, że dwoje artystów w domu to o jednego (w tym przypadku jedną) za dużo. Uważała, że jej mąż jest bardziej utalentowany od niej. Zachowała ten portret na całe życie.

error: Content is protected !!