W początkowej paryskiej twórczości Epsteina jego malarstwo zdradza fascynację młodego artysty twórczością Gauguina i szkoły Pont Aven. W obrazie z 1915 roku Epstein podejmuje tematykę żydowską, malując „Macierzyństwo”. Stylistyka tego okresu jest kontynuowana w kolejnej, o rok późniejszej pracy Dwie kobiety z ptakiem. Obrazy z lat około 1915-1916 przypominają kompozycje Kremegne’a, na przykład „Les Deux Amies” („Dwie przyjaciółki” z 1915 roku z kolekcji Petit Palais w Genewie), a przede wszystkim nawiązują do błękitnego okresu w twórczości Pabla Picassa. Dwie kobiety z ptakiem zwracają uwagę zestawieniem chłodnych kolorów oscylujących w błękitach i zieleniach. Formy są harmonijne, dokładnie określone i płaskie. Obrazy cechuje pewien nastrój nostalgii, ale jednocześnie utajonego smutku i refleksji. W obu obrazach malarz osiąga ten sam efekt przez zastosowanie podobnych środków: wydłużonych dłoni, twarzy malowanych płasko w lekkiej geometryzującej deformacji oraz w malowanych miękko szatach.
Cytat pochodzi z publikacji Villi la Fleur „Mistrzowie École de Paris: Henri Epstein”, s. 27
Czwartek, Sobota, Niedziela
10:00 – 18:00
© 2024 Villa La Fleur. Wszelkie prawa zastrzeżone. Wykonanie: ITKreatywni.pl