Przedwcześnie osierocony przez oboje rodziców, dzięki pomocy księdza Aleksandra Rzewnickiego, hrabiego Adama Krasińskiego, lekarza Franciszka Rajkowskiego oraz krytyka literackiego i filozofa Aleksandra Świętochowskiego zdołał rozwinąć swój talent artystyczny. W 1897 roku rozpoczął studia w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie początkowo pobierał nauki w pracowni Alfreda Dauna, a następnie u Konstantego Laszczki. Twórczość rzeźbiarska artysty, dążąca do uproszczenia i zgeometryzowania form, daleka była jednak od zasad przekazywanych mu w szkole. W 1901 roku wydalono go z uczelni w związku ze skandalem wokół rzeźby Księga życia. W tym samym okresie prace artysty zyskały uznanie podczas prezentacji na X Wystawie Secesji Wiedeńskiej. Pod koniec tego samego roku, dzięki stypendium warszawskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, Biegas wyjechał do Paryża. W stolicy Francji artysta związał się ze środowiskiem polskich artystów (utrzymywał ożywione kontakty między innymi z malarką Olgą Boznańską); był aktywnym członkiem Towarzystwa Historyczno-Literackiego. Swoje prace prezentował głównie na salonach artystycznych. Ekspozycje te były szeroko komentowane na łamach prasy przez najwybitniejszych krytyków artystycznych epoki. Pokazy symbolicznych obrazów o zabarwieniu politycznym (w tym Wojny rosyjsko-japońskiej) na Salonach Niezależnych w 1907 i 1908 roku wywołały szeroką debatę na łamach prasy na temat cenzury artystycznej, ugruntowując pozycję Biegasa jako artysty niepokornego. W 1909 roku Biegas związał się z hinduską księżniczką Perinette Khurshedbanoo, którą uwiecznił na wielu obrazach. Do jego najbardziej znanych realizacji malarskich należały tak zwane „portrety sferyczne,” postacie ujęte za pomocą abstrakcyjnej ornamentyki. Podczas I wojny światowej stworzył serię obrazów Wampiry wojny, ilustrującą okrucieństwo i bezzasadność działań wojennych. Kolejną serią płócien była Mistyka Nieskończoności oraz cykl przedstawiający ważne osobistości ze świata kultury, utrzymane w onirycznej i symbolistycznej konwencji. Po II wojnie światowej powstały serie o politycznym wydźwięku – Narody i Politycy. Jego twórczość rzeźbiarska zaliczana jest do nurtu symboliczno-secesyjnego.
Wystawy w Villa la Fleur:
- Bolesław Biegas, Między inspiracją a symbolem (2011)
- Mistrzowie École de Paris (2016–2017)
Wystawy indywidualne – wybór:
- 1896: Księgarnia Wende, Warszawa
- 1902: Salon de la Plume, Paryż
- 1903: Galeria przy Newskim Prospekcie, Petersburg
- 1905: Muzeum Miasta, Kijów
- 1908: Galerie des Artistes Modernes, Paryż
- 1912: Teatr Femina, Paryż
- 1925: Galerie Andre Seligmann, Paryż
- 1929: Galerie Bernheim-Jeune, Paryż
- 1930: Arlington Gallery, Londyn
- 1949: Le Plessis Robinson, Société d’Histoire et d’Etudes
Literatura:
- Bolesław Biegas 1877-1954, katalog wystawy, Płock: Muzeum Mazowieckie w Płocku 2014.
- Xavier Deryng, Biegas et les poètes, katalog wystawy, Paris: Bibliothèque Polonaise de Paris, 2014.
- Xavier Deryng, Bolesław Biegas, Warszawa, 2011.
- Xavier Deryng, Boleslas Biegas, Sculptures – peintures, katalog wystawy, Paris: Trianon de Bagatelle 1992.